Jędrzychowice 25, 57-120 Wiązów +48 71 307 10 10

Blog Punktu Informacji Konopnej

Cukier – słodki, cichy zabójca (?)

Czekolada z orzechami, słodzona herbata z cytryną, lody owocowe, nektary owocowe  i pyszne wypieki – kto ich nie lubi? Sięgamy po nie chętnie, niemal każdego dnia. Słodycze poprawiają nam humor, są stałym elementem naszego życia i ważnym elementem gościnności. Kto nie piekł ciasta lub nie kupił paczki dobrych ciastek, spodziewając się gości – niech pierwszy rzuci kamieniem. Niestety wszechobecny cukier sprawia, że nasz organizm zaczyna odmawiać posłuszeństwa. Działa destrukcyjnie na nasze zdrowie, choć jest tak słodko niewinny i powszechny. Cukier – słodki, cichy zabójca naszego zdrowia. Czy faktycznie jest tak grożny i jak z nim wygrać?


Powtarzamy i będziemy to powtarzać z pełną mocą: konopie to nie panaceum
Choć kannabinoidy (substancje aktywne zawarte w konopiach) wykazują działanie prozdrowotne, a ich podstawowym zadaniem jest pomoc organizmowi w utrzymaniu lub powrocie do homeostazy, czyli naturalnej równowagi (która owocuje brakiem stanów chorobowych), nie można powiedzieć, że rozwiążą każdy problem ze zdrowiem. W utrzymaniu zdrowia lub powrocie do niego bardzo ważne są też inne czynniki – np. dieta czy sfera psyche. Wielkie zmiany rozpoczynają się od małych kroków, a pierwszym z nich może być ograniczenie spożycia cukru.

 

Cukier cukrowi nierówny

 

– Ale przecież cukry są różne. Ten w owocach na pewno jest zdrowy, a zamiast białego można wybrać trzcinowy. Brzmi znajomo, prawda? Niestety: niewiedza nie zwalnia z odpowiedzialności – szczególnie, jeśli mowa o odpowiedzialności za własne zdrowie. Trzeba postawić sprawę jasno: cukier cukrowi nierówny, a organizm potrzebuje węglowodanów, aby przetwarzać je w energię. Nie można zatem wyeliminować ich w pełni.  Co zatem warto wiedzieć o cukrze?

 

Istnieją różne podziały, jednak podstawowy różnicuje węglowodany ze względu na ich budowę. Można zatem wyróżnić cukry proste (monosacharydy) i cukry złożone (polisacharydy). Cukry proste (np. glukoza i fruktoza) stanowią bardzo szybki zastrzyk energii, ale równie szybko powodują jej spadek oraz uczucie głodu. Źródłem cukrów prostych są przede wszystkim słodzone napoje gazowane, słodycze, ciasta, ciasteczka, wysokoprzetworzona żywność. To właśnie ich należy się wystrzegać, ponieważ stosowane w nadmiarze powodują poważne problemy zdrowotne, które często narastają przez lata. Z kolei cukry złożone są trudniejsze do zmetabolizowania, dlatego powodują stopniowe uwalnianie glukozy – sycą na dłużej i nie powodują gwałtownych spadków energii. Źródłem węglowodanów złożonych są m.in. produkty zbożowe pełnoziarniste, grube kasze, płatki zbożowe czy otręby. To w nie powinna obfitować nasza dieta, choć nie są wskazane w trakcie tzw. cukrowego odwyku.

 

Cukier = narkotyk

 

Tak, to prawda: cukier jest narkotykiem. Działa psychoaktywnie i uzależnia aż … 8 x silniej niż kokaina! W neurologii cukier nazywany jest „naturalną nagrodą” – wszystko za sprawą pewnego obszaru w ludzkim mózgu, który odpowiada za odczuwanie przyjemności. Dzięki ewolucji człowiek (aby przetrwać) został wyposażony w tzw. mezolimbiczny szlak dopaminergiczny w mózgu, który odpowiada m.in. za uwalnianie dopaminy, czyli neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za to, że kiedy sięgamy po słodkie, przez chwilę czujemy się fantastycznie. Niestety ten sam obszar w ośrodkowym układzie nerwowym odgrywa niezwykle istotną rolę w procesie wytwarzania się mechanizmu uzależnienia. A efekty uzależnienia od cukru mogą być śmiertelne.
Najbardziej popularne objawy cukrowego uzależnienia to m.in. huśtawki nastrojów, niepochamowana i trudna do opanowania chęć na słodkie, odczuwanie niepokoju na myśl o trwałej rezygnacji z ulubionych przysmaków, gwałtowne spadki energii. OK, to gdzie te śmiertelne efekty? Czytaj dalej i dowiedz się:

 

Jak cukier wpływa na organizm?

 

Wiadomo, że od jednego cukierka jeszcze nikt nie umarł (chyba, że się zakrztusił), ale … dieta bogata w cukry proste sprawia, że organizm jest zabijany każdego dnia, krok po kroku, sukcesywnie i po cichu. Sekret tkwi w długotrwałym wystąpieniu wzmożonej podaży węglowodanów prostych. Im dłużej trwa uzależnienie, tym więcej szkód cukier wyrządza w organizmie. Efekty długotrwałego przedawkowania cukru to nie tylko próchnica czy problemy z wagą – to również cukrzyca,  przewlekłe stany zapalne, zakwaszenie organizmu, obciążenie nerek i wątroby,depresja a nawet choroba nowotworowa. Co ciekawe – nadmiar cukru może również indukować napady padaczkowe.

Cukrowy detox

 

Umówmy się – walka z uzależnieniem nie jest prosta i zaczyna się od pierwszego kroku, jakim jest świadomość istnienia problemu. Jeśli wiesz lub podskórnie przeczuwasz, że możesz mieć problem z ilością spożycia cukru, to już naprawdę dużo. Ważne jest, aby cukrowy odwyk trwał nie krócej niż 21, a najlepiej ok. 40 dni. Tyle wystarczy, aby oczyścić organizm, przetrwać najgorszy kryzys i wyrobić dobre nawyki. Proces odstawienia cukru może nie być łatwy – im mocniejsze uzależnienie, tym większe ryzyko wystąpienia przykrych dolegliwości odstawiennych. Wśród najbardziej popularnych efektów detoxu cukrowego można wyróżnić:

  • uporczywe bóle głowy i migreny
  • zawroty głowy
  • rozdrażnienie i uczucie niepokoju
  • spadek energii
  • kłopoty z zasypianiem, bezsenność
  • zimne poty i drżenie rąk
Nie brzmi zachęcająco, ale warto to zrobić. Twój organizm będzie Ci wdzięczny.

Dieta bez cukru – nie tylko dla cukrzyków

Większość chorób cywilizacyjnych jest dietozależna lub dietopochodna. Większość popularnych chorób jest wskazaniem do stosowania diety ubogiej w węglowodany, a w szczególności do rezygnacji z rafinowanych cukrów prostych. W szczególności polecana jest pacjentom, którzy zmagają się z chorobami takimi jak:
choroba nowotworowa
nadciśnienie
cukrzyca, insulinooporność
choroba wieńcowa
borelioza
epilepsja
choroba Alzheimera, choroba Parkinsona i inne choroby neurodegeneracyjne
depresja i stany lękowe

Literatura:

  • Chow KF. A Review of Excessive Sugar Metabolism on Oral and General Health
  • Richard Jacoby, Cukier. Cichy zabójca
  • Fontana Martina, Bez cukru. Wypisz się z klubu Anonimowych Cukrocholików
  • Douglas N.Graham, The 80/10/10 diet

 

Cukier – słodki, cichy zabójca (?) 1

Loading...

en_USEnglish
pl_PLPolish en_USEnglish